Lollipop

dimarts, 26 d’octubre del 2010

UNA MÀ DE CONTES!

Abans de dormir, a l'hora de berenar, entre classe i classe... els contes ens agraden! 

Aquí us deixem un exemple:  El vestit nou de l'emperador 




En aquesta pàgina podreu trobar divertits contes que us agradaran!

divendres, 15 d’octubre del 2010

SANTA TECLA A LES ESCOLES

El programa tarraconí Santa Tecla a les escoles, pretén divulgar la cultura popular de la festa de la ciutat apropant-la a les aules juntament amb la col.laboració del Seguici Popular.

Està adreçat tant a professors, com a alumnat, com a mares y pares dels nens de les llars d’infants i dels centres d’educació infantil i primaria de la ciutat de Tarragona. 


Finalment, amb la cloenda d’aquest acte es realitza una guía didàctica basada sobre un dels elements del seguici d’aquesta festa. Actualment també s'han creat dos CD amb música tradicional de Santa Tecla.


Vídeo amb escenes de Santa tecla a l'escola i impressions dels nens/nenes

Per a més informació podeu adereçar-vos a les pàgines webs: 

dimarts, 12 d’octubre del 2010

PROBLEMES ACTUALS A LES AULES

La dislèxia i el Dèficit d'Atenció són uns problemes freqüents a les aules.
Els alumnes que tenen aquests problemes tenen una intel·ligència normal però s'han d'esforçar més que els altres i la majoria de vegades sense obtenir resultats positius, cosa que fa que es rendeixin.

Hem d'estar atents perquè adonar-se a temps és la clau per poder reduir aquests transtorns.

Algunes solucions que s'ofereixen pels dislèxics és donar més temps a l'hora de fer els exàmens escrits i potenciar els orals. Pels alumnes que pateixen amb un TDAH (Transtorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat) es proposa que entreguin de manera fraccionada els exàmens.

Per més informació, consultar la notícia sencera a la pàgina: 

dilluns, 11 d’octubre del 2010

diumenge, 10 d’octubre del 2010

Ubuntu 10.10 !

Què és ubuntu???

- Doncs l'Ubuntu és un sistema operatiu GNU/Linux basat en Debian, ideal per a ordinadors portàtils, d'escriptori i servidors.
Tant si el feu servir a casa, a l'escola o a la feina, l'Ubuntu conté totes les aplicacions que podeu necessitar: des de processadors de textos a gestors de correu electrònic, passant per servidors web i eines de programació.
L'Ubuntu és, i sempre serà, de franc. Podeu baixar-vos-el, utilitzar-lo i compartir-lo amb les vostres amistats, familiars, a l'escola, o a l'empresa de forma totalment gratuïta.


És difícil de fer servir???


- L’Ubuntu és la distribució GNU/Linux més popular, i és l’alternativa lliure i gratuïta al Windows. Les principals virtuts d’aquest sistema operatiu són que és en català i està pensat per ser molt fàcil de fer funcionar.
L’Ubuntu ja porta instal·lat de sèrie el paquet d’ofimàtica Openoffice, que és l’alternativa lliure a l’Office de Microsoft, un reproductor de música similar a l’iTunes, un programa per veure pel·lícules amb tots dels còdecs incorporats, un organitzador i editor de fotografies i uns quants jocs addictius com el cerca mines, el Mahjong o el Shangai o un joc semblant al famós Brain Training.
I és com tot, amb temps i ganes d'experimentar se n'apren!


Ubuntu 10.10, me'l puc baixar???


- Aquí us deixem un link on està molt ben explicat l'instal·lació d'ubuntu desde windows, ànims!

- sí encara us queden més dubtes entreu a : www.gnulinux.cat , un portal dedicat a l'informació sobre tot el que vulguis saber de sistemes linux!

El programari lliure!

Totes i tots hem sentit parlar algun cop de programari lliure, i hem pensat, programari què?? doncs si, programari lliure!

El programari lliure és el programari que pot ser usat, estudiat i modificat sense restriccions, i que pot ser copiat i redistribuït bé en una versió modificada o sense modificar sense cap restricció, o bé amb unes restriccions mínimes per garantir que els futurs destinataris també tindran aquests drets.

En general, es pot dir que un programa és lliure si permet les quatre llibertats definides per la Free Software Foundation:
  • La llibertat d'executar el programa per qualsevol propòsit (llibertat 1).
  • La llibertat de veure com funciona el programa i adaptar-lo a les necessitats pròpies (llibertat 2). L'accés al codi font és un requisit.
  • La llibertat de redistribuir còpies (llibertat 3)
  • La llibertat de millorar el programa i de distribuir-lo de nou amb les millores realitzades, per tal que tota la comunitat se'n pugui beneficiar (llibertat 4).
Aquí us deixem un mapa amb totes les coses relacionades amb el programari lliure!


(si el voleu visualitzar en tamany superior, cliqueu la imatge)

dimecres, 6 d’octubre del 2010

Sabem què és la pissarra digital interactiva?

La pissarra digital interactiva (PDi) és una eina d’ajuda i suport pels professionals de l’educació que dóna pas a la possibilitat de crear classes més participatives i motivadores per a l’alumnat.

Aquest recurs es troba format, la majoria de vegades, per un ordinador central, un videoprojector i un dispositiu de control que bé pot ser un punter (la majoria dels casos) o el dit mateix. D’aquesta manera, podem interactuar amb la manipulació d’elements gràfics, moure objectes, amagar-los o modificar-los, es a dir, explicar d’una manera més senzilla conceptes o realitzar exercicis diversos. En altres paraules, podem dir que la PDi combina, les avantatges que ens ofereixen les TIC amb les d’una pissarra convencional.  


Una altra avantatge que ens aporta aquest sistema es que ens permet crear tot tipus d’anotació, així com guardar, imprimir o enviar per correu electrònic aquella pantalla que considerem important i vital per a l’aprenentatge de l’alumnat.

Un punt important en el coneixement d’aquesta eina, ens la trobem en la diferenciació de la pissarra digital interactiva amb la pissarra digital (PD), que roman en la interacció. Es a dir, una PDi es una PD en la qual pots interactuar directament des de el punt o superfície de projecció.

Tablet monitor 
També, es important conèixer que existeixen altres tipus de pissarres interactives com son el cas de les pissarres digitals interactives portàtils (PDiP) i les tablet monitor. Les primeres es tracten d’una eina realment molt útil i fàcil de manipular per als més petits sent especialment atractiva per a l’utilització d’alumnes de primaria. Pel que fa a les segones, es tracten, d’una combinació entre un monitor i una tauleta realitzant el control i anotacions des de un monitor especial. 

Pissares digitals interactives Portàtils (PDiP)
Per a més informació sobre la seva utilització i funcionament us podeu adreçar a les pàgines: 

Projecte 1x1

El que ens proposa el projecte educatiu eduCAt 1x1 – un alumne, un ordenador- és que els alumnes s’adaptin i s’acostumin a fer servir allò que els proporciona les noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), com és l’ús d’ordinadors per fomentar el propi aprenentatge i millorar així els processos i resultats obtinguts.

Aquest projecte, a més de noves dotacions tecnològiques a les aules i la disponibilitat d’un ordinador portàtil per cada alumne, facilita també una sèrie de llibres de text en format digital, un fet que desenvolupa algunes de les competències bàsiques necessàries pel desenvolupament del coneixement de l’alumnat.



Aquest sistema ha beneficiat Catalunya per situar-la en el grup de països capdavanters en l’ús de les TIC a l’educació llençant així un missatge a la societat en relació a l’ús de la tecnologia en el camp de l’educació, un fet que cada vegada es més freqüent a les postres vides.

Per poder dur a terme aquest projecte, s’ha hagut d’implantar una sèrie de cursos de formació informàtica per a professors que necessitin formar-se en aquest ámbit per poder dur a terme amb normalitat les classes. 
És un esforç però, que hauria de ser plenament recompensat per la millora qualitativa del nivell a les aules en el cas que aquest model dóni els bons resultats previstos en els anys d’implantació, que esperem que així sigui.

A continuació detallarem pàgines d'interés: 

LA PRESTATGERIA

La prestatgeria és un recurs educatiu digital, que permet als centres docents i altres entitats educatives la creació de llibres on-line juntament amb l’alumnat d’una manera simple i còmoda. 
Aquest programa permet emmagatzemar en alguna de les seves col·leccions, organitzades per temàtiques, cadascun dels llibres creats per tal de que estiguin a l’abast de tothom.

Com a objectiu principal ens trobem les ganes de facilitar i millorar determinats àmbits educatius, com es el cas del món de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació posant a l’abast de tota la comunitat educativa (pares/mares, professors i alumnes) els materials i els procediments necessaris de una manera totalment gratuïta.
Una de les seves característiques més importants, és la facilitat que ens ofereix a l’hora d’afegir nous continguts dins del llibre així com, l’admissió de diferents nivells de privacitat i configuració.
Els continguts es troben estructurats en capítols, els quals estan formats per pàgines on, cada vegada que se’n van introdroduïnt de noves es va creant un índex. Permetent-nos aquest últim accedir directament a aquell contingut que ens es més interessant.
El maneig d’aquest recurs educatiu, es troba format per un usuari/ària administrador/a (normalment el professor/a) que s’enencarega dels temes relacionats amb la configuració i la creació de nous capítols.

Finalment, informar que cadascun dels centres adscrits a aquest programa, son responsables del contingut de cadascuna de les activitats que es realitzen així com dels continguts exposats, sent responsabilitat seva si es vulnera alguna de les lleis de propietat intel·lectual o de continguts.
Per a més informació sobre el seu funcionament: 





Quaderns Virtuals!! Però no són de paper els quaderns????

Quaderns Virtuals és un espai d'aprenentatge digital que neix i es desenvolupa al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya amb la voluntat de portar a la xarxa els quaderns d'exercicis tradicionals.

El projecte està format per un conjunt d'aplicacions de programari lliure que faciliten al professorat de qualsevol nivell i àrea educatius la creació de recursos didàctics multimèdia per tal d'avaluar el progrés i rendiment de l'alumnat.

També consta de diferents aplicacions (editor, visualitzador, generador web...), accessibles des de qualsevol navegador web amb connexió a Internet.

A més, algunes aplicacions també disposen d'una versió portable, és a dir, què et permet treballar amb elles sense necessitat de disposar de connexió a Internet

Per a més informació podeu consultar la pàgina web de xtec dedicada a els Quaderns Virtuals!

dimarts, 5 d’octubre del 2010

HOT POTATOES

És un conjunt d'eines que ha estat desenvolupat per l'equip University of Victoria CALL Laboratory Research and Development, que permeten crear fins a sis exercicis educatius diferents per una pàgina Web.


A Hot Potato podem trobar:

  • Exercicis d'elecció múltiple JBC.
Cada pregunta pot tenir les respostes que es vulguin i pot haver-hi més d'una que sigui correcta.
Cada cop que l'alumne escull una resposta correcta apareix el percentatge que indica els encerts.
Hi ha la possibilitat d'incloure un text que l'alumne haurà de treballar abans de fer els exercicis, tant en JBC com en la resta de programes.

  • Exercicis d'omplir buits. JCloze.
Es poden posar nombroses respostes correctes per cada buit. L'alumne té l'opció de demanar ajuda i li apareixerà una lletra de la resposta correcta. També hi pot haver una pista per a cada buit.

  • Mots encreuats. JCross
Amb una quadrícula de qualsevol tamany. En aquest cas també hi podem trobar el botó d'ajuda per facilitar la feina a l'estudiant.

  • Exercicis de relacionar o d'ordenar. JMatch.
Amb una llista d'elements a l'esquerra, que tant poden ser text com imatge, l'alumne haurà de relacionar-los amb els elements de la dreta.

  • Exercicis de reconstrucció de frases o paràgrafs. JMix.
L'alumne ha de recontruir frases o paràgrafs a partir de paraules que apareixen desordenades.
Inclou també el botó d'ajuda i pot tenir tantes respostes correctes com es vulgui.

Alguns exemples:

WebQuest



Una WebQuest és una proposta didàctica orientada cap a l’ensenyament en un format en el qual la informació i recursos provenen principalment d’Internet. 

Amb aquesta aplicació es busca l'interacció entre l’alumnat amb l’objectiu que aquests analitzin, sintetitzin i valorin la informació trobada per extreure’n les seves pròpies conclusions construint així el seu propi coneixement partint de la base teòrica obtinguda amb anterioritat. 

D’aquesta manera, es combinen els continguts obtinguts a classe amb l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, una competència que cada vegada es valora més per la seva importancia en l’àmbit educatiu.

L’estructura habitual d’una WebQuest té un esquema premeditat. 
Per començar trobem una introducció clara i concisa amb l’objectiu de captar l’atenció i interès dels lectors exposant breument la temàtica a parlar. Seguidament s’exposa la tasca on s’informa sobre el que s’haurà de fer en finalitzar la webquest i el nombre de membres necessaris.
En una exposició precisa però ben detallada hi trobem el procés d’explicació de les estratègies i recursos necessaris en cada tasca que s’ha de dur a terme.
En l’avaluació final es detallen els criteris bàsics de puntuació seguida d’una conclusió on es resumeic tota l’activitat realitzada i s’anima als lectors a reflexionar sobre el treball obtingut i els seus resultats. Finalment hi trobem una guia pel professor on s'argumenten els criteris a avaluar.


L’objectiu fonamental de la WebQuest és educar sobre un bon ús dels recursos que ens proporciona Internet, ja que la facilitat d’obtenir informació que ens proporciona és fácil  que ens tenti a fer-ne un ús inadequat.

D’aquesta manera se’ls inicia en el món de les noves tecnologies fomentant el seu interès ja que utilitzen una manera didàctica, divertida i diferent d’aprendere.

És una aplicació molt productiva i interessant per a canviar d'hàbits d'esudi, com és utilitzant els recursos que ens proporciona Internet. D'aquesta manera es millora l'aprenentatge i alhora s'interactua amb aquestes noves dinàmiques d'estudi, que sempre són interessants. 
Un exemple de WebQuest trobat a la xarxa és aquest que us proporcionem mitjançant el següent enllaç on podem trobar-hi totes les característiques desenvolupades anteriorment i dutes a terme seguint una temàtica determinada destinada a l'aprenentatge sobre l'assignatura de ciències naturals del nivell de primària.

Jclic, em dónes un clic?

Aquest programa ha estat desenvolupat a Catalunya,  i ens permet l’execució de diversos jocs educatius, cadascun dels quals està catalogat segons l’àrea a la que fa referència i l’edat a què està enfocada.

El JClic està realitzat en la plataforma Java, és un projecte de codi obert i funciona en diversos entorns i sistemes operatius.

Amb JClic pots experimentar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques, associacions, exercicis de text, mots encreuats...
JClic té actualment moltíssimes activitats disponibles (se’n compten gairebé 1.300) a la Zona d’Activitats.
Ens permet fer un filtratge per l’àrea a què ha de pertànyer l’activitat, la franja d’edat a qui està destinada (hi ha activitats per a edats entre els 3 i els 18 anys), l’idioma de l’activitat (hi ha disponibles més de 15 llengües), etc.


A les pàgines d'activitats de la zonaClic pots accedir-hi de dues maneres als projectes JClic
- Visualitzant les activitats en un applet
- Instal·lant les activitats a l'ordinador

 Per acabar, també podem crear les nostres activitats per a JClic. Quan instal·lem el programa, trobarem un apartat de programació d’activitats.

Per a més informació podeu accedir a la web de xtec de JClic i si teniu sistema linux també us podeu informar més a GNULinux.cat en l'apartat dedicat a JClic.

LA CAZA DEL TESORO

Aquesta és una activitat amb un llistat de preguntes que s'han de respondre amb l'ajuda de diferents pàgines web que l'alumne ha de consultar. 
Amb aquesta eina els alumnes desenvolupen la seva capacitat de recerca d'informació a pàgines d'internet i practiquen un tema determinat.
Finalment aquesta activitat acaba amb una pregunta, la resposta de la qual no apareix a les pàgines web que hi ha al llistat, sinó que el nen ha de donar-la a partir de la informació que ha anat cercant i a partir del que ha après gràcies a les altres preguntes.
En general es tracta de que l'alumne faci un treball de comprensió de les pàgines que visita. 

L'activitat consta de diversos apartats.
Primerament trobem la part on s'explica a l'alumne la informació de manera general, és a dir, què ha de fer i com ho ha de fer. En aquest apartat és on l'activitat s'ha de mostrar més atractiva i fer que l'alumne s'interessi. 
Seguidament s'ofereix la llista de preguntes, variant de dificultat segons l'edat del nen, amb preguntes senzilles i fàcils de trobar pels més petits, i amb un grau de dificultat més elevat pels nens més grans. 
El tercer pas seria la introducció de les pàgines web que l'alumne ha de consultar per tal de respondre a les preguntes. 
Per últim trobem la gran pregunta, (recomanada pels alumnes més grans). Aquesta no es troba a les pàgines, l'alumne amb aquesta última resposta ens demostrarà el que ha après i si ha entès bé els continguts anteriors.

L'objectiu de l'activitat és fer que l'alumne  aprengui d'una manera divertida a buscar informació a les pàgines web i també a desenvolupar la seva capacitat de lectura i comprensió de textos.

A continuació us deixem diversos exemples on podeu veure com són aquestes activitats:


OPINIÓ PERSONAL


Després d'haver-nos documentat sobre aquesta activitat pensem que és una bona manera de fer que el nen estableixi un contacte amb la informàtica treballant amb les diferents webs que sel's ofereix alhora que aprèn. En aquest cas podem veure que és positiu ja que el nen entra a les pàgines i llegeix la informació, seguidament responent a la pregunta ha de demostrar que ha trobat el que es demanava i que ho ha entès, cosa que desenvolupa la seva comprensió de textos.